New York,.January 28th 2020

30 januari 2020 - New York City, Verenigde Staten

Dinsdag is het alweer. Wat gaat de tijd snel voorbij wanneer je zoveel mogelijk in 24 uur wil zien. Ik ga op pad over 6th Ave naar het Rockefeller centre. Eerst een stop bij de foodcar van James waar ik een bagel creamcheese, een banana muffin en een koffie koop. De foodcarts zijn een prima alternatief voor alle dure coffeebars etc. Waar je voor een simel ontbijt minstens $15 kwijt bent. James komt uit Afganistan en is zo'n 30 jaar geleden in New York neergestreken. De rest van zijn familie woont in Nederland waar hij ieder jaar naar toe gaat. It's a small world. Na het kletspraatje met James vervolg ik mijn weg. Nu ik er toch ben ga ik ook op Rockefeller plaza kijken. Er kan nog steeds geschaatst worden. De winkels er om heen zijn luxe. Op naar Top of the Rock voor het beste uitzicht over New York. Ik koop een kaartje à $42!!! Wat een geld. Terwijl ik in de rij sta wordt er medegedeeld dat lift je in 42 sec naar de 67ste verdieping brengt. Ok, but what goes up has to come down. Meneer, gaat die lift ook zo snel weer naar beneden?? Ofcourse, zegt de meneer. Ok that's it for me. No way, denk ik met de Tower of Terror nog vers in het geheugen. Maar de meneer weet me te overtuigen dat het niet too bad is. Ik besluit het er op te wagen. Het valt idd reuze mee en in no time sta ik op de 67ste waar het eerste dek is. Daarna kun je nog 2 verdiepingen hoger. Eenmaal buiten is het uitzicht echt geniaal!! Ik maak foto's tot mijn vingers zo stijf zijn van de kou dat ik niets meer kan vasthouden en ga dan naar beneden en ben blij dat het.noets voorstelt.

Inmiddels is het lunchtime en ik.ontdek onder Rockefeller centre allerlei tentjes met eten. Ik kies een piepklein tentje waar ze bagels verkopen en bestel een tuna melt. Als je betaald hebt moet je in de gang wachten tot ze je naam roepen en je je bagel in ontvangst kunt nemen. Ik besluit mijn broodje in Central Park op te eten wat niet heel ver meer lopen is.  Ook in Central Park is iceskating rink waar kinderen zich kunnen vermaken. Goedkoop is het echter niet $12. In het park is het niet druk en dat heeft vast met de dag, tijdstip en de kou te maken. Ik kan niet meteen zeggen dat ik het heel mooi vind, want er zit geen blaadje aan de bomen, maar het is er wel lekker rustig. Kan me voorstellen dat de New Yorkers in de warmere maanden hun toevlucht zoeken in het park, want groen en rust zijn hier schaarse goederen. Ik neem de terugweg over 5th Ave en shop een beetje bij winkels die wel in mijn portemonnee passen. Dat zijn er niet heel veel 😂. Geeft niks, kijken is ook leuk!  Ik loop terug naar het hotel neem daar een bakkie thee. Ga nog op pad voor een hamburger en houd het voor gezien voor vandaag.