Dag 4, Hong Kong - Lantau Island

25 januari 2018 - Hong Kong Island, China

Na een goede nacht slapen op naar Lantau Island.
Met de metro, oversteek per ferry en verder met de bus. Hong Kong heeft verschillende gezichten. Ons hotel ligt in Mongkok, Kowloon het oude gedeelte van Hong Kong en niet het rijkste deel. Mensen wonen opeengepakt in flats zonder balkon. Winkeltjes met allerhande koopwaar wisselen elkaar af. Restaurantjes genoeg.. Als we voor een raam staan te kijken naar het uitgestalde eten worden we uitgenodigd binnen te komen, maar we staan te griezelen van de ingewanden die voor het raam hangen. "We hebben al gegeten" melden we... Het mannetje lacht en roept "tomollow!". 😂
Het busreisje op Lantau Island laat ons zien dat er ook veel groen is en mooie wijken waar mensen wonen. Het ziet er in ieder geval vriendelijker uit dan de flats op Kowloon.
Eenmaal aangekomen op onze bestemming verbazen we ons hoe schoon en modern het toiletgebouw is. En honger henben we ook, dus we wagen het erop en nemen dumplings en fried noodles van een vriendelijk dametje dat staat te koken op iets wat lijkt op wanneer je op de camping kookt. Koffie maakt ze ook nog. Helemaal top!
We lopen het park in en zien Tian Tan al hoog boven ons uit torenen. Indrukwekkend!
Na het beklimmen van the big Buddha naar het monestary Po Lin waar nog echte monniken leven. Eerst zien we echter een opstelling waar mensen wierrook kunnen branden. De wierrook is te koop van normale lengte tot de afmeting van een boom. Sommigen sticks hebben mooie versieringen. Ik wil ook wierrook branden voor José, het is vandaag alweer 3 maanden geleden dat ze ons moest verlaten en ik sta even stil bij de kostbaarheid van het leven.
Het klooster Po Lin bestaat uit meerdere gebouwen, we horen de monniken in hun gebed. Het is een soort monotoon gezang. De tempel is afgesloten voor bezoekers, maar de tempel er achter niet. Terwijl ik me de trap op begeef om naar de tempel te lopen komen de monniken uit de tempel. Netjes achter elkaar, hoofden gebogen. Ik sta met mijn camera in de aanslag, maar de laatste monnik kijkt me aan en gebaart met zijn vinger dat ik geen foto mag maken. Jammer!! De tempels zijn ontzettend kleurrijk en binnen is het goud wat er blinkt. Ik vind met name de kleuren en figuren aan de buitenkant prachtig!
Tijd om terug te gaan! De keus is met de bus of de kabelbaan.. Het laatste dan maar.. Zucht. Snel een ticket kopen, want ze gaan dicht. Hoelang duurt het?? 25 minuten zegt een man.. Das lang voor iemand met hoogtevrees. Gelukkig valt het reuze mee al durfde ik in het begin niet te kijken 😉
Eenmaal terug in Hong Kong gaan we met de metro terug naar Kowloon. Ineens staan we tussen enorme mensenmassa's, winkels en bijna verblindende verlichting. Alles knippert en doet... Het Chinese Nieuwjaar is in aantocht en iedereen doet inkopen. Je kunt allerlei versieringen kopen in vooral de rode kleuren met goud. 2018 is het jaar van de hond. Ik ben van 1971 en dat was het jaar van het varken.. Heb ik weer 😂
De straten zijn ook vergeven van de eettentjes dat mensen op straat op eten. Zelfs een patattent!! Ze maken ook een eggwaffle die je in allerlei smaken en met verschillende vullingen kunt bestellen. Een spontaan Chinees stel, dat ons ziet kijken, biedt ons een stuk van hun eggwaffle aan. Best lekker!!
Na de best vermoeiende dag willen we eigenlijk gewoon zittend eten... Na even zoeken vinden we wat. De ingang is een beetje vreemd, met de roltrap naar boven, door een electronicawinkel heen en ineens staan we in een enorme eetzaal. Er is een balie met daarvoor een aantal stoelen, zoals bij ons de afhaal bij de Chinees. De vrouw achter de balie roelt ons toe "only hotpot" en we moeten gaan zitten. Even later komt er een serveerster die ons meeneemt naar een tafel met in het midden keramische kookplaat. Om ons heen zit iedereen druk te roeren in een pan op zo'n keramische kookplaatje. We begrijpen er niet zoveel van, maar bestellen een halve kip, noodles en groenten. En bier.. In grote flessen! Onze pan wordt gebracht en de kookplaat aangezet. Groenten komen apart en rauw. Ook de noodles zijn ongekookt. Er komt een kan bouillon. We tilleen het deksel op.. Het ruikt lekker, maar in de pan ligt een halve kip in stukken gehakt en dus ook 1 poot. Wat nu?? We vragen uitleg, maar erg duidelijk wordt het niet, dus we besluiten alles maar in de pan te kiepen. Medium spicy bestelden we.... Maar we visten er minstens 25 rode pepers uit 😰
De kip laten we maar voor wat het is.. Het zijn voornamelijk botten en omdat wij alles in een keer in de pan hadden gedaan werd het lastig eten. Later.. Veel later viel het kwartje pas. Eerst het vlees op eten en dan pas de rest in de pan koken. Chinees voor beginners!

1. Jacq:
    25 januari 2018
    Wauw wat een avontuur. Zo te zien een prachtig land met vele gezichten. Geniet!
  2. Cor:
    25 januari 2018
    Hi Dees, heeeeeeerlijk herkenbaar. Blij dat je het klooster zo mooi vond en nog aan je vriendin José hebt kunnen denken, mooi gebaar. Ik vind zelf Boeddhisme een prachtig geloof, mensen zijn eerlijk en begaan.
    Enne, dat je een varken was....... Geniet nog van Hong Kong. Ik vind het een geweldige stad die ook elke uur anders is!
    Liefs, Cor
  3. Wai:
    25 januari 2018
    Mooi dat je zo van kan genieten, hk heeft meerdere kanten vandaar dat het me elke keer weer aantrekt om er naar toe te gaan. Goed dat je de kip liet ligge, dat is alleen maar om de bouillon te trekken en laten ze zien dat het niet een blokje van maggie is :) Om nog meer van het uitzicht te genieten had je de crystal cabin moeten nemen. Een kabine met een glazen onderkant, super gaaf en je. En ook van je hoogtevrees af dan!
  4. Dennis:
    25 januari 2018
    Hoi Dees en Solange, prachtig verhaal weer. Leuk geschreven ook! Ik kijk nu al weer uit naar het volgende verslag. Gr. Dennis
  5. Marjon:
    25 januari 2018
    Wat heerlijk om te lezen Dees! Mooie dagen met leuke belevenissen. Hahaha lekker hoor met dat kippetje. Zag er grappig uit op de foto.
    Wat fijn dat je op deze mooie wijze aan José hebt kunnen denken. Het lijkt mij tot nu al een zeer geslaagde reis! Nog heel veel fun samen en ik kijk uit naar het volgende verslag. Liefs