Dag 5, Hong Kong - Hanoi

24 januari 2018 - Hong Kong Int Airport, China

Vandaag reizen we naar Hanoi met Vietnam Airlines. We besluiten op tijd te vertrekken richting het vliegveld. Onderweg naar de metro, de MTR, schieten we nog wat plaatjes. Van gebouwen in de steigers. Die steigers zijn niet van staal, maar van bamboe. Een steigerkaart is niet nodig 😉. Wat ook opvalt is dat bouwvakkers allemaal voorzien zijn van helm, veiligheidsschoenen en een vest 👍. Vreemde combi eigenlijk.. Bamboe steigerwerk en moderne PBM's.
Hong Kong airport is mega. De Check in hal is enorm, maar goed georganiseerd. Als we ons naar de gate begeven verbazen we ons weer over de luxe winkels. Maar goed, er zijn ook veel rijke mensen in Hong Kong wat natuurlijk een belangrijke handelsplaats is, zoals Manhattan. We hebben veel indrukken opgedaan en genoten van deze voor ons andere wereld.
Het vliegtuig is ietsiepietsie kleiner dan dat van Emirates, maar het is maar een klein stukje. In het vliegtuig zit een belangrijk voetbalelftal uit Vietnam en ik blijk naast de net nieuwe coach te zitten die uit Roemenië komt... Weet ik veel 😂. Later, in Hanoi, hoorden we dat de dag ervoor heel Vietnam op zijn kop heeft gestaan wegens de winst van het elftal tegen Hong Kong. Ik kan in ieder geval vertellen dat ik naast de coach heb gezeten 😅.
De vlucht verloopt voorspoedig en snel staan we in de aankomsthal waar we worden opgewacht door een dame die ons door immigratie zal loodsen. We kunnen gaan zitten en moeten onze paspoorten afgeven. Wanneer ze in de menigte verdwijnt vraag ik mezelf af of dat wel zo'n goed idee was?? Maar binnen de kortste keren is alles geregeld en zit er een visum in ons paspoort geplakt en kunnen we snel doorlopen. Toppie!
Na de douane staat er een volgende persoon ons op te wachten.. De chauffeur. We zijn zo vertrokken. Na een aantal km's snelweg komen we in het centrum van Hanoi. De straten worden straatjes en het verkeer steeds drukker. Ik heb nog nooit zoveel scooters bij elkaar gezien tjonge.... Al snel zijn we bij ons hotel waar we worden opgewacht door een vriendelijke receptionist die ALLES voor ons kan regelen 😉. De kamer is ruim en schoon met een enorm balkon.. Luxe hoor! Snel opfrissen en de straat op..
Waar ga je dan heen in zo'n vreemde stad?? De straten zijn een beetje donker en er ligt vreselijk veel troep op straat. Er gaat ergens een deur open en er komt een man naar buiten. Hij loopt 2 stappen en gooit dan zijn vuilnis van een afstandje de straat op. Verbaasd kijken we ernaar. Op straat zitten her en der mensen opeengepakt op piepkleine krukjes met dito tafeltjes te eten. Er wordt op gasbranders in grote pannen gekookt. De kip wordt op een houten plaat in stukken gehakt en de afwasteil staat er naast. We besluiten om dat ff over te slaan. We vinden een restaurant dat spik splinter nieuw blijkt te zijn.. Zo nieuw dat er nog geen menukaart is.... Uitleggen lukt ook niet wegens gebrek aan Engels. We stappen toch maar op. Uiteindelijk vinden we een klein terrasje ergens op de hoek van de straat. We bestellen jawel, friet (lekker veilig) beef met blackbeansauce en stirfried vegetables. Zittend en etend kijken we naar het chaotische verkeer voor ons waar geen enkele regel lijkt te gelden. Ik houd mijn hart vast wanneer er een oud dametje met compleet vergroeide rug en wandelstok de straat over zie steken. Zij kijkt niet eens... Ze doet het gewoon!!
Na het eten nog een drankje in een soort koffiebarretje waar we een leuk gesprek hebben met een Engels stel dat een soort miniwereldreis maakt van 3 maanden. Bij ons gaat het lampje wel een beetje uit, dus op naar onze bedjes. Morgen weer een dag in Hanoi!!