Dag 15 Hue - Hoi An

3 februari 2018 - Thành phố Hội An, Vietnam

Vandaag, na een uitgebreid ontbijt, nemen we om 10.00 uur een taxi naar het treinstation van Hue. Er staat weer een ritje met de trein op de agenda. Gelukkig geen nachttrein 😉.
We gaan via Danang naar Hoi An, waar je niet direct met het openbaar vervoer naar toe kan. Weer worden we ruimschoots voor het arriveren van de trein gesommeerd om op het perron klaar te gaan staan. Het is hier overigens geen enkel probleem om ff het spoor over te steken. Bovenleiding is er niet.. Lekker diesel 😝. De trein komt keurig op tijd binnenrollen en iedereen wil zsm naar binnen door de kleine opening. Best aardig om passagiers met Hue als eindstation eerst uit te laten stappen. Is het ook wat minder chaotisch. Eenmaal in de trein vinden we onze zitplaatsen snel en er zijn ook ruime plekken voor de bagage, maar wel bovenin. Na enige krachtinspanning en wat gesjor ligt de bagage erin en nemen we plaats in de luxe stoelen. Dat valt niet tegen 😀. De inheemse bevolkkng is ook ruimschoots vertegenwoordigd. Die maken het zichzelf makkelijk.. Trekken schoenen en slippers uit waardoor soms niet al te smakelijke uitziende voeten tentoon worden gesteld. Al snel komt er een dame voorbij met koopwaar.. Koffie, verbrande rijst, bier, cola etc. Ik sla ff over.. Moet er niet aan denken dat ik van het toilet gebruik moet maken 😀. Dan komt de volgende kar voorbij... Waaaas dâ?! Op de kar ligt door elkaar heen allerlei vlees aan stokkies.. Of dat ze zo de BBQ gaan aansteken. Ook maar voorbij laten gaan.
Na een half uur komt er een man met zo' n grote stalen kar, die je ook in vliegtuigen ziet, en begint maaltijden uit te delen. Hûh?? Wij hebben niks besteld, maar blijkbaar is het allemaal bij het treinkaartje van 120.000 VND (€4,80) inbegrepen. Met het ontbijt nog in het geheugen bedanken we de man 3x voor de aangeboden maaltijd. We zijn de enigen....
Al snel horen we tevreden gesmak om ons heen. Wanneer onze medepassagiers hun eten op hebben brengen ze netjes hun dienblad terug. Wij kijken naar buiten....
Zodra we door de bergen heen zijn gaan we langs de kust rijden en we staan op en zoeken een plek waar we alles goed kunnen zien. Op het balkon zijn de ramen naar beneden en kunnen we goed naar buiten kijken. We verschansen ons allebei achter een raam met camera in de aanslag. Het blijkt een prachtige rit waar we de kustlijn goed kunnen volgen en alles heel erg groen is. De trein laat vaak horen dat ie in aantocht is en op aangewezen plekken, die ik noet kan plaatsen, staat iedere keer een mannetje met een gele vlag. Op een gegeven moment komt de trein tot stilstand en er staan mensen te wachten. In plaats dat ze naar binnen gaan klimmen ze op de trein en gaan er aan hangen. Pff dat is risky business hier waar de trein alles op zeer korte afstand passeert. Wanneer ik namelijk mijn hand uitsteek kan ik het groen voelen. Na de korte stop vervolgen we onze geweldige reis.. Wat is het mooi!!!
Na een totaal van ongeveer 3 uur komen we aan in Danag en guess what... De zon schijnt 😍. Wat een weldadig gevoel is dat die warme zon. Ik word er nog blijer van!! Op het station moet ik toch echt naar het toilet voor we met de taxi verder gaan. Ik waag het erop.. Het station ziet er keurig uit. Bij de ingang van het toilet hangt een bordje waarop staat dat je je schoenen uit moet doen en de aangeboden slippers aantrekken. Ik besluit dat ik dat bord NIET gezien heb... De lucht die uit de deuropening komt is echt niet te harden.. Kiezen op elkaar.. Zo min mogelijk aanraken en zo snel mogelijk maken dat je weer wegkomt.
Een taxi is snel gevonden. Terwijl we Danang uitrijden valt op hoe modern het hier is. Langs de kust wordt het ene na het andere super de luxe resort uit de grond gestampd. Over een paar jaar staat het helemaal vol. De straten zijn ook ineens veel schoner, ook daar waar de lokale bevolking woont. Binnen de kortste keren rijden we Hoi An binnen en staan we voor ons geboekte hotel. We zijn direct enthousiast.. Wat ziet het er allemaal geweldig uit!! Naeen kopje thee en stukje cake vertelt de receptioniste dat het hotel nogal vol zit... Oh oh. Ze stelt voor dat we hier een kamer bekijken en dat we een kamer bekijken in het spiksplinter nieuwe 5sterren hotel dat op korte afstand ligt. Daarna kunnen we beslissen. Hmm we houden ons nog ff gedeisd. Laat maar zien dan. Na enige omzwermingen wordt ons een kamer op de begane grond getoond die we erg mooi vinden. Echter, het uitzich is een grijze muur en het is er bedompt of je in een vochtige kelder zit. Ok.. Laat nu die andere kamer maar zien. We gaan met de taxi en staan binnen 2 minuten voor een hotel met allemaal oranje lampionnen. Binnen worden we meteen opgevangen en laten ze ons de kamer zien. Holy shit..... Dat ziet er WAUW uit!! Ik hoef er niet over na te denken eigenlijk.. Kijk Solange aan.. Wat vind jij?? We besluiten hier onze intrek te nemen .. Uiteraard tegen de geboekte prijs van het 4sterren hotel 😉.
Eind van de middag vertrekken we richting de ancient town van Hoi An... Wat LEUK!! Prachtige verweerde oude pandjes met keurig verzorgde winkeltjes. Alle straten hangen vol met lampionnen in alle maten en kleuren en allemaal handmade. Het ene gezellig uitziende restaurantje na het andere passeren we en we kijken onze ogen uit!! We eten heerlijk en zonder hygieneproblemen en zoeken heel tevree ons ozooo zachte nieuwe bed op!

1. Jos:
    5 februari 2018
    Hoi Dees en Solange,
    Jullie maken wel mooie dingen mee op je reis. Ondanks de wolken toch mooie foto's. Enne, lijkt het nou zo of begint Dees een beetje op een Vietnamese te lijken, hoed op en klaar.
  2. Rob:
    5 februari 2018
    Kun je niet zo’n mooie bomzaai voor m’n nieuwe huis me brengen ?😜